Magyarországon minden állampolgár számára a tankötelezettség erejéig kötelező, ingyenes köznevelési intézményrendszert működtet az állam a bölcsődétől a középiskoláig. A törvényi szabályozásnak megfelelően a köznevelést és a felsőoktatást külön rendszerként értelmezzük. Állami finanszírozással működtetett felsőoktatási rendszerben folytathatóak a tanulmányok államilag támogatott vagy önköltséges formában.
Középfokú nevelési-oktatási intézmények a 6 és 8 osztályos gimnáziumok, szakközépiskolák és szakiskolák.
A középfokú nevelés az általános iskolai tanulmányok lezárását követően kezdődik és a tankötelezettség végéig – a 16. életév betöltéséig –, vagy a középfokú tanulmányok lezárásáig tart.
A gimnáziumi és szakközépiskolai tanulmányokat kétszintű érettségi vizsgával zárják a tanulók. Az érettségi állami vizsga. Az érettségi vizsga a felsőoktatásba való belépés feltétele, szakképzésben való részvételre, továbbá bizonyos munkakörök betöltésére jogosít.
A szakiskolai tanulmányokat az OKJ által meghatározott szakképesítés megszerzése érdekében tartott, szintén állami vizsga zárja. A szakképesítés meghatározott munkakörben való munkavégzésre jogosít.
Közoktatási feladatokat Magyarországon alternatív és/vagy reformpedagógiai intézmények is elláthatnak. 1985 óta van lehetőség alternatív oktatási intézmény – óvoda, iskola – alapítására. Napjainkban széles kínálat mutatkozik alternatív pedagógiai intézményekből, amelyek közül a legismertebbek a Montessori és Waldorf iskolák óvodák. Ezek az intézmények alternatív kerettantervet nyújthatnak be és fogadtathatnak el.
A nevelési oktatási intézmények körébe a fent felsoroltakon kívül beletartoznak a bölcsődék, óvodák az alapfokú művészetoktatási intézmények, a gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai nevelési-oktatási intézmények ( speciális óvodák, általános iskolák, középiskolák, szakiskolák) a kollégiumok, diákotthonok, a pedagógiai szakszolgálati intézmények, az általános művelődési központok.
A 2011-es Köznevelési törvény hatására az utóbbi években jelentős centralizáció ment végbe a magyar köznevelés rendszerében, irányításában. A köznevelési intézmények 2013-tól állami fenntartásba kerültek. Létrejött a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK), mely az iskolák gazdálkodásáért, szakmai felügyeletéért felelős.
A megfelelő, állandó higiénia megléte, ezekben a nevelési, oktatási intézményekben kiemelt fontosságú.
Már a bölcsődében, óvodában fontos a gyerekek alapvető személyi higiéniájának fejlesztése, az alapos kézmosás étkezések előtt és után, toaletthasználat után, melyhez a szükséges higiéniai termékeknek (szappan, kéztörlő) folyamatosan rendelkezésre kell állni, de az is nagyon fontos, hogy az ilyen nagy létszámú közösségekben megelőzzék a fertőzéseket, legyen szó akár konyhai felületek, étkészletek, poharak tisztaságáról, fertőtlenítéséről, a közösségi terek tisztaságáról, vagy a toalettek higiéniájáról. A sok gyermek, fiatal pillanatok alatt képes újabb feladatok és kihívások elé állítani a takarításért felelős személyzetet.
Napi takarítás:
- tantermek napi takarítása
- közös terek napi takarítása
- konyha, étkező fertőtlenítő takarítása
- mellékhelyiség fertőtlenítő takarítása
- higiéniai termékek pótlása
Időszakos nagytakarítás:
- nyílászáró külső-belső takarítása
- mosható felületek fertőtlenítése
- szőnyegek és kárpit felületek tisztítása, frissítése
- textil anyagok fertőtlenítése
- növények ápolása
- udvar takarítása