SzÉSzT- Előtérben az új generációk

Az új generációs megoldások és az új generációk kerültek előtérbe az idén, a hetedik alkalommal megrendezett Szállodai és Éttermi Szakmai Találkozón. Az iparág legnagyobb problémája továbbra is a munkaerőhiány: a résztvevők a munkaerő megtartására, vonzására, pótlására és a fluktuáció kezelésére hallhattak számtalan új megoldást.

 

 

 

Tízezer betöltetlen állás van a turizmusban, azt a többletet, amit az áfa csökkentése a szektornak ad, elviszi az emelkedő munkaerőköltség – hangsúlyozta Kovács István, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége volt elnöke, elnöki tanácsadója a hetedik alkalommal megrendezett Szállodai és Éttermi Szakmai Találkozó (SzÉSzT) első idei állomásán, Egerben. A szakember hangsúlyozta: miközben a bevételek a szektorban emelkedtek, a vendégek és a vendégéjszakák száma nem növekedett érdemben, ami azt tükrözi: az ágazatnak sikerült áremelést elérnie. Ezt örvendetes fejleménynek mondta, hiszen a magyar hotelek árai meg sem közelítik az európai átlagot.

 

 

 

A további fejlődés lehetőségét nem csak az adócsökkentés rejti magában (az elmaradt fejlesztések finanszírozására, a munkabérek növelésére így juthat forrás), de a már zajló szállodaépítések is: a jelenlegi fejlesztési tervek alapján 3-5 éven belül országos szinten 10-15, Budapesten 20-25 százalékkal emelkedik a szobaszám. Az ágazatot segíti a NTAK, a Nemzeti Turisztikai Adat Központ indulása, amelynek célja az ágazat fehérítése – ebben jelentős szerepe van annak, hogy január elsejétől a magánszállások számára is kötelező lesz a rendszerbe lépni. Az NTAK ezen kívül alkalmas lesz a pontosabb és gyorsabb turisztikai adatok közlésére: teljes, kereshető adatbázis áll majd rendelkezésre, ami marketingcélra használható – így lehet látni az átlagos szobaárat kategóriánként és területenként, és azt is, hogy honnan érkeznek a vendégek adott szállástípusba – akár települési szinten is.

 

 

 

A munkaerőhiány a SzÉSzT minden szekciójában központi szerepet kapott, az előadások jelentős részében került a felszínre a probléma – sokszor úgy, hogy egyes bemutatott módszerek, termékek, lehetőségek miként enyhíthetnek a gondokon, néha pedig abból az aspektusból, hogy mit tehetnek a vendéglátósok a gondok orvoslására. Ilyen megoldás lehet például, ha – a kor divatjának megfelelően – a gasztroforradalom lendületét kihasználva újítják meg a konyhát. Ez ugyanis vonzó a munkatársak számára, a motiváció pedig egyre fontosabbá válik. Más kérdés – hívta fel a figyelmet Semsei Rudolf, a VakVarjú Éttermek, a Budapest Party Service tulajdonosa és a Magyar Vendéglátók Ipartestületének alelnöke, hogy azt leginkább a vendégkör alapján érdemes meghatározni, milyen legyen a kínálat.

 

 

 

A szakember szerint érdemes a sűrű fillér és a ritka forint elvek között választani: a vendégek tárcanyitási hajlandóságának megfelelően, és ehhez igazítani a terveket is. A sűrű fillér nagyobb vendégteret, sűrű vendégforgási sebességet, nagyobb mennyiségű anyagfelhasználást, és valamivel olcsóbb alapanyagokat, standardizált beszállítókat jelent, ahol kisebb az árrés, és nagyobb teherbírású a személyzet is. A ritkább forint esetén kisebb a célcsoport, magasabbak az elvárások, a személyzeti és üzemeltetési költségek, kisebb mennyiségű a beszerzés, de sokkal inkább egyedi és minőségre törekvő. Semsei Rudolf szerint választani a kettő között szigorúan gazdasági megfontolások szerint érdemes.

 

 

 

Ugyanakkor, mint Joós Adél, a Hunguest Hotel Pelion és a Hunguest Hotel Bál Resort igazgatója hangsúlyozta, a szektorban egyre fontosabb szerepe van a munkáltatói márkaépítésnek is. Az erős verseny miatt a munkaerő jelentős része válogat a kínálatban, és azon szereplőknek van jobb esélye, amelyek ebből a szempontból is többletet tudnak kínálni. Kiemelten fontosnak mondta az Y generáció szerepét (az 1980 után és 1994 előtt születettek), akik hidat képezhetnének az idősebb és a fiatalabb generációk, a digitális bevándorlók és a digitális bennszülöttek között. Nekik magasabbak az elvárásaik: már képzettek, világot láttak, van önbizalmuk és elvárják, hogy a munkahelyük biztosítsa a magánélet és a munka egyensúlyát, élvezni akarják a munkájukat miközben folyamatosan fejleszteni kívánják a tudásukat.

 

 

 

A rendezvényről készült képeket a SzÉSzT galériájában nézhetik meg. 

Ízelítő az egri rendezvény hangulatából: 

 

 

Keresse szakértőinket a Facebookon is!

Októbertől szakértői Facebook-oldalakat indít az Assist-Trend, melyben szakértő kollégái osztják meg tapasztalataikat, adnak szaktanácsot hetente különböző témákban.

 
Assist-Trend Kft. -

Assist-Trend Kft.

Madártávlat - Trendek és következmények a turizmus digitalizációja kapcsán

Szobapincér-robot és chatbot az ügyfélszolgálaton, eltűnő szakmák - tanulékony szoftverek, mikor és milyen mélységben válik vajon a turisztikai szektor is robotizálttá

 
Assist-Trend Kft. -

Assist-Trend Kft.

Így ne takarítsunk! - Kárt okozó hibák a takarítás során

Sorozatunkban arról írunk, melyek azok a hibák, amelyeket rendszeresen elkövetünk még a professzionális takarítás során is.

 
Assist-Trend Kft. -

Assist-Trend Kft.

Maximális csillogás báli szezonra! - padozatápolási akció

Ha a rendezvények, bálok, karácsony időszakára csillogó márvány, mészkő, terrakotta felületeket szeretne, olvasson tovább

 
Assist-Trend Kft. -

Assist-Trend Kft.

Veszélyes anyagok a kozmetikumokban

Mire figyeljünk kozmetikumaink választásakor

 
Assist-Trend Kft. -

Assist-Trend Kft.

hirlevel

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Küldje el e-mail címét így mindig időben
tájékozódhat a legfrissebb akcióinkról.

 

Írjon nekünk