SzÉSzT: fókuszban a munkaerő és az új generációk

A munkaerőhiányt, magas fluktuációt, bérfeszültségeket, és a 21. század érkezésével megváltozott piaci viszonyokat, a kommunikáció új formáit, az automatizáció és robotizáció terjedését és ehhez kapcsolódóan a felnövekvő és lassan munkába álló új generációk minden szempontból megváltozott viselkedését tartották a a HoReCa szektor legnagyobb kihívásainak a kedvelt SzÉSzT (Szállodai és Éttermi Szakmai Találkozó) rendezvénysorozatának első állomásának résztvevői.

 A tiszafüredi Tisza Balneum Hotel, Konferencia és Wellness Központban tartott első rendezvény hangulatát nem csupán a Tisza Tó és nyárutói napsütés, de a szálloda éttermének és teraszának magas színvonala is emelte. A rendezvény helyszínének kiválasztásakor az Assist-Trend partnereivel közösen arra törekszik, hogy új helyszíneket mutasson meg, hiszen a szakmabeliek kíváncsiak egymásra. A konferencia így  jó alkalom arra is, hogy a résztvevők betekintést kapjanak egy másik hotel életébe, ellessék a jó gyakorlatokat.

A rendezvényt megtisztelte előadásával Könnyid László, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke, aki arról beszélt, hogy az első félévben nem csak a vendégéjszakák száma nőtt 3,8 százalékkal az előző év azonos időszakához képest, de a szobafoglaltság is 59,6 százalékosra emelkedett, miközben a szállodaszobák bruttó átlagárát 1,8 százalékkal sikerült emelni. Hangsúlyozta: a növekedés hatására jelentősen emelkedtek a beruházások a szektorban, a következő 3-4 éven belül mintegy 60 hotel nyílik meg Magyarországon közel hatezer szobával – és a kapacitások növekedésével a szektor munkaerő-problémái is csak növekedni fognak. Ma több mint tízezer betöltetlen állás van a szektorban, miközben az átlagbér még mindig a legalacsonyabb a nemzetgazdasági ágak között. A szállásadók eközben a még mindig magas (27 százalékos) áfával küzdenek, miközben a rövid távú lakáskiadás (jelentős mértékben az Airbnb hatására) gyors ütemben növekszik – leginkább a fővárosban. Tavaly Budapesten 2,8 millió vendégéjszakát töltöttek el magánszállásokon, ami 31 százaléka a szállodákban regisztráltaknak.

Meg kell határozni a vendéglátás fejlesztésének hosszútávú prioritásait – hangsúlyozta előadásában a Magyar Vendéglátók Ipartestületének (MVI) elnöke, a La Fiesta Party Service ügyvezetője, Kovács László. Az MVI tevékenységéről is szóló előadásban az elnök úgy vélte: szükség volna arra, hogy a szakács és a pincér szakképesítést felvegyék a hiányszakmák közé. Elmondta: a vendéglátásban hatásosnak bizonyult az áfa-kulcs csökkentése (5 + 4 százalékra), ám a bonyolult szabályozás nehézséget jelent az iparágban, így szorgalmazzák, hogy a kedvezményes adózást valamennyi vendéglátóipari szolgáltatásra terjesszék ki. Hasonlóan szeretnék elérni, hogy csökkenjen a reprezentációt terhelő adóteher. A jelenleg (áfa nélkül) 40,71 százalékos teher helyett évi 30 millió forintos keretösszegig az MVI elnöke szerint adómentessé lehetne tenni ezt a juttatási formát. Szerinte szükség volna arra, hogy a borravaló adózási helyzetét is rendezzék.

Dr. Grotte Judit a Budapesti Metropolitan Egyetem docense arról beszélt, hogy az Y generáció tagjai (az 1980 után és 1994 előtt születettek) ma már mindent online intéznek, a szállodafoglalástól kezdve a bejelentkezésen keresztül az éttermi számlák fizetéséig. Ez a generáció, amelynek 86 millió tagja erőteljes – 200 millió dolláros – vásárlóerőt jelent nem csak különleges designt vár el a szállásoktól, de a digitális innovációk alkalmazását is, és díjazza a személyre szabott szolgáltatások megjelenését is (például, ha pontokat gyűjthet egy-egy szolgáltatás igénybevételével). Ehhez képest a Z generáció tagjai (az 1990-től 2000-ig születettek) már a mobiltelefon-alapú szolgáltatásokat várják el, és a bejelentkezést is az okostelefonjuk, vagy okosórájuk segítségével képzelik el – az ügyfélszolgálat pedig esetükben akár lehet egy mesterséges intelligenciára alapuló chatbot is. Elmondta: az Oracle felmérése szerint 2025-re a szállodák kétharmada már robotokat használ majd a be- és kijelentkezésre – a jövő kezdetét mutatja az is, hogy már Magyarországon is megnyílt az első okosszálloda is. 

Burcsa Gábor a  HumanMap szervezetfejlesztő cég tulajdonosa is arra hívta fel a figyelmet, hogy a generációk közötti különbségeket a szektornak a foglalkoztatási dilemmák kezelésekor is figyelembe kell vennie, hiszen az Y és Z generációs munkavállalóknak teljesen más igényeik, elvárásaik és értékrendjük van, mint idősebb kollégáiknak. Miközben az elvándorlás kihívást jelent a szektornak (bár aligha lehet felvenni a versenyt a legalább ezer eurós kezdő fizetésekkel) fontos szempont az is, hogy legyen karrierterv, a dolgozókat kezelő aktív munkaerő-management. Az 1980 után születettek több mint 80 százaléka számára a folyamatos visszacsatolás (a dicséret, a munkájának elismerése, megköszönése) rendkívül fontos, ahogyan a kiemelt jelentőséggel bírnak a munkakörülmények is, a környezet és a megfelelő munkaeszközök biztosítása. Eközben a fiatalok 60 százaléka hisz abban, hogy vannak rejtett vezetői képességei és több mint 70 százalékuk egy-két évet tervez csupán eltölteni egy munkahelyen. Így egyre fontosabbá válik a vezető motivációs képessége, az együttműködés és a kollégák bevonása – vagyis új szervezeti kultúra meghonosítására is szükség lehet az iparágon belül.

A SzÉSzT  következő állomása Alsópáhokon Kolping Hotelben lesz 2018.10.17-én, ahol a fent említett előadók mellett a résztvevők találkozhatnak Ritz Tibor takarítási szakértővel, a különböző szekciókban előadásokat hallgathatnak meg  a takarítás, kártevő irtás, megfelelő burkolatok, gasztronómiai trendek témakörében.

A pontos témákat és időrendet a www.szeszt/konferencia oldalon találhatják, és regisztrálhatnak is az Alsópáhoki és a Vasadi rendezvényünkre egyaránt.

 

 

Új szolgáltatással bővül az Assist-Trend

Mosogatógép javítási és karbantartási szolgáltatással bővíti kínálatát az Assist-Trend.

 
Assist-Trend Kft. -

Assist-Trend Kft.

Takarítsunk meg a takarítással - a szőnyegválasztás titkai

Milyen tulajdonságai vannak a különböző szőnyegeknek és hogyan válasszuk őket, hogy ne csak a takarítására, hanem a szépségére és kényelmére is fókuszálhassunk.

 
Assist-Trend Kft. -

Assist-Trend Kft.

Csúcsra jár a turisztikai szektor

Hogyan alakul a HoReCa szektor második negyedéve

 
Assist-Trend Kft. -

Assist-Trend Kft.

hirlevel

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Küldje el e-mail címét így mindig időben
tájékozódhat a legfrissebb akcióinkról.

 

Írjon nekünk